Výskum mal byť totiž platený. To však nebol hlavný motív toho, prečo som sa na neho prihlásil (ok, možno hlavný ale nie jediný).
Už dosť dlho ma na laickej, populárnej a nízkej úrovni zaujímajú niektoré fyzikálne otázky, ku ktorým sme sa na gymnáziu nedostali. Ako celkom zaujímavý experiment mi pripadal nápad zasvietiť laserom na Mesiac v úrovni poludníka na jeho najzápadnejšej viditeľnej časti a za 0,01 sekundy laserom pohybovať tak, aby sa škvrna premiestnila po poludníku až do najvýchodnejšej viditeľnej časti. Z veľmi hrubého výpočtu je polovica obvodu Mesiaca 5460 km - pohyb tejto škvrny by preto prekonal rýchlosť svetla. Je (zrejme) jasné, že o pohyb v pravom slova zmysle v tomto prípade nejde, celkom ma však tešilo otravovať s tým učitela fyziky. Vždy som chcel byť tachyónom.
Otázky teórie relativity a kvantovej fyziky ma zrejme zaujímajú preto, lebo ich pochopenie sa vymyká konvenčnému mysleniu každodennej rutiny a pritom popisujú podstatu sveta, v ktorom žijeme, popisujú práve túto rutinu. Rovnako zaujímavé sú však aj otázky ľudského vedomia a činnosti mozgu. Častokrát sa napríklad rutinne vyberiem na pivo a potom na druhý deň nedokážem svojim vedomím pochopiť, čo sa v mojom svete v skutočnosti dialo. Superpozícia všetkých možných večerných stavov prestáva existovať až po niekoľkohodinovom vyšetrovaní a zbieraní informácii u podobne neznalých. "Normálne" fungovanie mozgu bolo ovplyvnené chemickou zlúčeninou, niekoľkými atómami a molekulami, ktorých správanie vysvetľuje kvantová teória.
Ani fyzika a ani neurovedy však stále nedali odpoveď na závažnú otázku, ktorú občas pri pive (však ako ináč) rozoberáme - ako je možné, že zhluk častíc, chovajúci sa podľa viac menej dopredu predpovedateľných schém, je schopný nadobudnúť vedomie o tom, že existuje? Ako je možné že ľudia, primáty, delfíny, straky alebo slony tušia, že sú to oni? Ako môže pár (v skutočnosti povedzme 7.1027) atómov vedieť, že sú, že existujú? Ak sa v určitých druhoch chemických zlúčenin rozvinú procesy za účelom signálovania a sebazachovania, vzniká život. Od vzniku života k vedomiu o sebe samom je to však ďalší kvalitatívny a nie kvantitatívny skok. Otázky neurovied sú preto tiež jedny z najfascinujúcejších.
Pomôcť svojou trochou k tomuto pochpeniu som dnes plánoval aj ja. Niet nad obojstranne výhodnú výmenu.